Zadania Powiatowego Centrum jako organizatora rodzinnej pieczy zastępczej:

a) organizowanie rodzinnej pieczy zastępczej,
b) prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
c) kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
d) wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinii o spełnieniu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej,
e) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
f) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia   szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo - wychowawczej typu rodzinnego,
g) zapewnienie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, zgodnie z ich potrzebami, h)      zapewnienie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą,  w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych,
i) organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy,
j) współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności powiatowymi centrami pomocy rodzinie, ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, kościołami oraz organizacjami społecznymi w zakresie prowadzonych spraw,  
k) prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej,
l) zapewnienie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą,  w szczególności w zakresie prawa rodzinnego,
m) dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej,
n) dokonywanie oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka,
o) prowadzenie działalności diagnostyczno - konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno - pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą,
p) przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy dotyczącej kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia  rodzinnych domów dziecka w oparciu o sytuację osobistą, rodzinną i majątkową,
q) zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie  ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego,
r) opracowywanie corocznie sprawozdania z efektów pracy,
s) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających,
t) organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki z powodów zdrowotnych, losowych albo zaplanowanego wypoczynku,
u) udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej,
v) przygotowywanie, we współpracy z asystentem rodziny lub podmiotem organizującym pracę z rodziną i odpowiednio z rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku,
w) zapewnienie rodzinom zastępczym opieki koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej,
x) zapewnienie koordynatorom rodzinnej pieczy zastępczej szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji zawodowych,  
 
Zadania instytucjonalnej pieczy zastępczej w szczególności:
 
a) organizowanie instytucjonalnej pieczy zastępczej  zgodnie z orzeczeniem sądu  o umieszczeniu dziecka w  pieczy zastępczej,
b) kompletowanie dokumentacji dziecka celem wydania skierowania do właściwej formy instytucjonalnej pieczy zastępczej,
c) współpraca z placówkami pieczy zastępczej w zakresie sporządzania planu pomocy dziecku oraz jego  realizacji,     
 
Zadania pomocy dla osób usamodzielnianych:
a) pomoc w integracji ze środowiskiem osobom opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, zakłady  karne, placówki opiekuńczo - wychowawcze, zakłady dla nieletnich oraz domy pomocy społecznej,
b) kompletowanie dokumentacji w zakresie przyznania pomocy osobom usamodzielnianym,  
 
Zadania innych spraw w obszarze pieczy zastępcze:
 
 
a) przygotowanie  porozumień z innymi powiatami w sprawie umieszczenia dzieci w pieczy zastępczej,
b) przygotowywanie pozwów w  sprawach związanych z zasądzeniem świadczeń alimentacyjnych na rzecz małoletnich dzieci przebywających w pieczy zastępczej,
c) kompletowanie dokumentów w sprawach  współfinansowania przez samorządy gminne  pobytu dzieci w pieczy zastępczej,
d) sporządzanie sprawozdań oraz informacji  wynikających z zadań Zespołu,
e) opracowanie i realizacja  3 - letnich  programów  dotyczących  rozwoju pieczy zastępczej w powiecie średzkim„.

Nasza Kadra

DYREKTOR POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W ŚRODZIE WIELKOPOLSKIEJ

BERNADETA STASZAK

tel. 61-28-70-640, wew.   email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

GŁÓWNY KSIĘGOWY

BEATA KOSTUJ

tel. 61-28-70-640, wew.103, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

SEKACJA FINANSÓW i KADR

tel. 61-28-70-640  wew.104, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

KIEROWNIK PIECZY ZASTĘPCZEJ i POMOCY RODZINIE

PATRYCJA KAPELIŃSKA

tel. 61-28-70-640  wew.106, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DORADCA DS OSBÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

IWONA GARCZYK

tel. 61-28-70-640  wew.108, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOFINANSOWANIE ZE ŚROKÓW PEFRON

KAZIMIERA BUGAJ

tel. 61-28-70-640  wew.105, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

POWIATOWY ZESPÓŁ DS. ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

LIDIA KISIELEWSKA

tel. 61-28-70-640  wew.107, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie załatwia sprawy należące do kompetencji powiatu z zakresu:

I. Pomocy rodzinie, a w szczególności:

  1. zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionych opieki rodziców,

  2. udzielanie specjalistycznego poradnictwa rodzinom w "kryzysie"
     

POMOC RODZINIE
 

Rodzina, która ma trudności w wypełnianiu swoich funkcji w PCPR może uzyskać pomoc w formie:

- poradnictwa rodzinnego,

- pracy socjalnej,

- terapii rodzinnej,

- skierowania do odpowiednich placówek wspierających rodzinę,

W sytuacji, kiedy dziecko zostaje pozbawione częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej lub przejawia zachowania świadczące o niedostosowaniu społecznym PCPR zapewnia opiekę i wychowanie w formie zastępczej opieki rodzinnej lub w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
 

Rodzina zastępcza to forma sprawowania pieczy nad dzieckiem w czasie, kiedy nie może ono z jakichś powodów przebywać wraz ze swymi rodzicami. Małżeństwo bądź osoba samotna, sprawują funkcję rodziny zastępczej przyjmują do swojego mieszkania dziecko lub kilkoro dzieci, stwarzając im warunki prawidłowego rozwoju.
 

Informacje udzielane przez PCPR z zakresu pomocy rodzinie obejmują następujące zagadnienia:

- Rodzina Zastępcza

- Umieszczenie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej

Odznaka honorowa "Primus in Agendo" - Pierwszy w działaniu
dla Pani Bernadety Staszak
Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Środzie Wielkpolskiej.

- Jesteście sprawcami działań, służących ideom polityki społecznej, rynkowi pracy oraz rodzinie - powiedziała minister Elżbieta Rafalska podczas uroczystości wręczenia odznaki „Primus in Agendo”.

Odznaka jest zaszczytnym, honorowym wyróżnieniem, przyznawanym osobom fizycznym, organizacjom oraz instytucjom, za szczególne działania lub zasługi na rzecz rynku pracy, polityki społecznej albo rodziny. Primus in Agendo oznacza po łacinie Pierwszy w działaniu. Łącznie przyznano 51 odznak.

- Głęboko doceniam zaangażowanie, profesjonalizm i twórcze podejście wszystkich wyróżnionych – mówiła minister Rafalska. – Staracie się być wszędzie tam, gdzie jesteście potrzebni. Nie szczędzicie sił i prywatnego czasu, żeby służyć drugiemu człowiekowi i społeczeństwu.

Odznaka jest wyrazem uznania dla aktywnej, pełnej zaangażowania i oddania postawy wyróżnionego, najciekawszych i najbardziej wartościowych inicjatyw, nowatorskich osiągnięć oraz innowacyjnych projektów, a także rzetelności i ofiarności w podejmowanych działaniach. Została ustanowiona przez Radę Ministrów w 2015 r. Do jej nadawania upoważniony został Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, który nadaje odznakę z własnej inicjatywy lub na wniosek: ministra lub kierownika urzędu centralnego, posła lub senatora, kierownika jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej, terenowego organu administracji rządowej lub organu samorządu terytorialnego.

Odznaki wyróżnionym wręczyli podczas uroczystości, która odbywała się po raz pierwszy, minister Elżbieta Rafalska i sekretarz stanu Stanisław Szwed.